الی ژن (مراقبت از پوست و مو زیبایی )

  • ۰
  • ۰

جوانسازی پوست

۱۰ راه موثر برای جوانسازی پوست

شاید برای شما هم پیش آمده که با دقت در آیینه به چهره تان خیره شوید و متوجه حضور چند خط ریز و درشت کم عمق یا عمیق بر روی صورتتان شوید. چروک و پیری پوست همان چیزی است که همه افراد از حضورشان در چهره غمگین می شوند. آیا چاره ای وجود دارد؟ در هر حال چرخ زمان میچرخد و هیچگاه باز نمی ایستد. اما شاید کاری کرد که سرعت ثانیه ها را در چهره خود کمتر کنیم! در این مطلب سعی میکنیم مطالبی را بیان کنیم که سرعت پیری پوست را کند تر کند. مراقبت صحیح از پوست با اقداماتی که اصلا سخت نیست، به جوانسازی پوست کمک بزرگی میکند.

جوانسازی پوست صورت

دلایل پیری پوست و بازدارنده از جوانسازی پوست چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث پیری زودرس پوست می شود. اجتناب از آنها بزرگترین گام در جوانسازی پوست است. خوب است آنها را بشناسیم و از آنها اجتناب کنیم تا روند پیری پوست را کند تر کنیم. بطور کلی عواملی که پیری زودرس پوست را به دنبال دارد به دو گروه عمده تقسیم میکنیم:

۱- عوامل داخلی پیری پوست

عوامل داخلی چند گونه هستند. در اینجا به مهمترین عوامل داخلی که منجر به پیری و چروک پوست می شود اشاره میکنیم.

  • هیجانات و فشارهای عصبی
  • ژنتیک و ارث
  • تغییرات هورمونی مثل دوره های عادت ماهیانه و یائسگی زود هنگام
  • حرکات میمیک صورت زیاد

روش های جوانسازی پوست

هورمون آندروژن از عوامل تحریک کننده ی ساخت کلاژن در پوست است. جوانی و شادابی پوست به میزان کلاژن پوست ارتباط دارد. چون میزان این هورمون در مردان بیشتر است به همین دلیل میزان کلاژن پوست مردان نسبت به خانم ها زیادتر است. این نسبت به خصوص بعد از دوران یائسگی کاهش بیشتری پیدا می کند. از این رو بعد از یائسگی پوست خانم ها نسبت به پوست مردان هم سن، نازک تر و مسن تر دیده می شود.

  • وضعیت کلی سلامت بدن و بیماری های داخلی: بالا رفتن قند خون به ویژه در افراد مسن تر، باعث رسوب قند ما بین الیاف کلاژن شده، در نتیجه این الیاف سخت و غیر قابل ارتجاع می گردد.

۲- عوامل آسیب رسان خارجی بر پوست

بسیاری از عوامل محیطی وجود دارد که منجر به پیری پوست می شود. این عوامل قابل کنترل است و براحتی میتوان از بروز آنها جلوگیری کرد. مانند:

  • عدم محافظت از پوست در برابر آفتاب
  • آب و هوا و آلودگی هوا
  • استفاده از شوینده های نامرغوب
  • عدم استفاده از مرطوب کننده و رطوبت رسان پوست
  • خوابیدن به شکم
  • استعمال دخانیات و مشروبات الکلی زیاد

شاید نتوان تمام عوامل آسیب زننده به پوست را بطور کامل حذف کرد. اما خوب است تلاش کنیم که درصدی از آنها را کاهش دهیم. هر گامی که در جهت حذف عوامل آسیب زننده به پوست برداریم، به جوانسازی پوست کمک میکند.

مضر برای جوانسازی پوست

جوانسازی پوست چگونه میسر است؟

جوانسازی پوست یک شبه اتفاق نمی افتد. برای جوانسازی پوست به مجموعه اقداماتی نیاز است که باید جزو سبک زندگی مان شود و بصورت روتین آنها را انجام دهیم. هر چه زودتر به فکر پیشگیری از پیری پوست باشیم، در جوانسازی پوست موفق تر خواهیم بود. مراقب باشید خیلی زود دیر نشود!! در اینجا به اقداماتی اشاره می کنیم که از پیری پوست جلوگیری میکند و منجر به جوانسازی پوست می شود. یادتان باشد این اقدامات باید مداوم انجام شود تا اثربخش باشد.

۱- استفاده از مرطوب کننده و آبرسان برای جوانسازی پوست

یکی از مهمترین دلایل پیری پوست، خشکی پوست است. پوستی که آبرسانی مناسب نشده باشد به سرعت به سمت پیری پوست می رود و باعث ایجاد چروک می شود. آبرسانی مهمترین اقدامی است میتوان برای جوانسازی پوست انجام داد. با افزایش سن سلولهای پوستی قدرت نگهداری آب درونشان را به مرور از دست میدهند. از این رو باید حتما از درون و بیرون به پوست آبرسانی کرد. آبرسانی به پوست از درون یعنی تغذیه مناسب میوه ها و سبزیجات آبدار و آبرسانی از بیرون یعنی استفاده از کرمهای آبرسان و مرطوب کننده و همچنین کرم لیفت .

کرم لیفت

۲- استفاده از شوینده مناسب

شاید کمی عجیب باشد ولی خوب است بدانید شوینده پوست هم در پیری پوست تاثیر گذار است. شوینده های صابونی با PH بالا باعث خشکی پوست می شوند که بسیار آسیب زننده هستند و فرایند پیری پوست را سرعت می بخشند. بنابراین باید از شوینده هایی استفاده کرد که چربی طبیعی پوست را از بین نبرند و تهاجمی نباشند. خوب است ابتدا نوع پوستتان را بشناسید و شوینده ای که انتخاب میکنید بر اساس نوع پوستتان باشد.

انواع شوینده ها در بازار وجود دارد مانند ژل شستشو، فوم، شیرپاک کن و پن. بسته به عادت مصرف خود می توانید از یکی از آنها استفاده کنید. اگر از شیرپاک کن استفاده کنید، نیاز به آبکشی بعد از آن ندارید. استفاده از شیرپاک کن، یک فیلم نازکی بر روی پوست می نشاند که سبب نرمی پوست می شود و برای پوست خشک ها احساس مطلوبی است. شیر پاک کن ها قدرت پاک کنندگی آرایش را نیز دارند. استفاده از تونر نیز الزامیست. تونرها ، تکمیل کننده بخش پاکسازی پوست هستند که در دراز مدت، اثرات بسیار مطلوبی برای پوست دارد. بخش زیادی از مشکلات پوست با یک روتین شستشوی صحیح پوست حل می شود یا اصلا بوجود نمی آید.

شوینده مناسب پوست خشک

۳- تغذیه مناسب راهی موثر در جوانسازی پوست

تغذیه نقش مهمی در روند پیری پوست دارد. شما میتوانید با تغییر رژیم غذایی خود و گنجاندن مواد غذایی مناسب جلوی پیری پوستتان را بگیرید.

  • اسیدهای چرب مفید

نخست، نگاهی به  چربی ها بیاندازیم. اضافه کردن غذاهای که دارای چربی های سالم هستند در رژیم غذایی می تواند به کاهش بروز خطوط و چین و چروک و و همچنین بهبود سلامت طولانی مدت پوست کمک کند. اسیدهای چرب امگا ۳ به ویژه در حجم دهندگی و سفت کردن پوست مناسب هستند، چرا که آنها سلول های پوست را تغذیه می کنند. ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد، تن ماهی ، شاه ماهی و ساردین ، بادام، گردو، دانه بذر کتان و آفتابگردان (و روغن) منابع خوبی از امگا ۳ هستند.

  • سلنیوم و مس

ماهی تن، ماهی قزل آلا، آجیل و حبوبات همه منابع خوبی از دو مواد معدنی مهم برای کاهش چین و چروک هستند: سلنیوم و مس . سلنیوم یک آنتی اکسیدان است که با با خنثی سازی رادیکال های آزاد از آسیب به سلول ها جلوگیری می کند، و همچنین به بازگرداندن قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کند. مس نقش مهمی را در چگونگی تولید دو پروتئین بافت پوست، الاستین و کلاژن ایفا می کند.

  • سویا

غذاهای سویایی نیز ممکن است در ساخت کلاژن کمک کنند. اینکه غذاهای حاوی سویا در برابر چین و چروک مفید هستند یا نه هنوز مورد بحث است، اما سویا حاوی ترکیبات گیاهی به نام ایزوفلاون است، که برخی از آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

تغذیه در جوانسازی پوست

۴- لایه برداری از پوست راهی برای جوانسازی پوست

لایه برداری سلولهای مرده پوست را میزداید و پوست را وادار میکند که سلولهای جوان و تازه ای بسازد. همچنین پوست را آماده میکند که مواد مغذی را از راه مصرف موضعی کرمها، بیشتر و کاملتر جذب کند. در طول مدت لایه برداری و مدتی بعد از آن، تمامی ترکیبات مفیدی که در کرمها وجود دارد، براحتی جذب پوست می شوند و پوست با تامین آنها سرحال و شاداب می شود. لایه برداری سبب حذف سلولهای مرده و ناسالم لایه شاخی پوست می شود و پوست را وادار به ساخت سلولهای جدید و تامین و حفظ رطوبت پوست می کند. لایه برداری میتواند با اسکراب، محصولات AHA اسیدهای میوه یا از طریق اقدامات کلینیکال انجام شود. محصولات AHA که در داروخانه ها بفروش می رسد، نوعی لایه بردار شیمیایی هستند که اتصال بین سلولهای سطحی مرده را از بین میبرد. مواد تشکیل دهنده این نوع  لایه بردار های اسیدهای گلیکولیک و سالیسیلیک میباشد. این نوع لایه برداری، از اسکراب قویتر است. استفاده از محصولات حاوی اسیدهای میوه AHA در منزل به راحتی میسر است و موجب حفظ رطوبت پوست می شود. لایه برداری های کلینیکال هم مانند میکرودرم و اسیدتراپی در مطب پزشک یا سالن های بیوتی تراپیست ها انجام می شود که قدرت بالاتری دارد.

۵- استفاده از کرم ضدآفتاب

مهمترین عامل از بین بردن الیاف های کلاژن، اشعه آفتاب است. استفاده از ضدآفتاب آنقدر مهم است که اگر همه ی کارهای دیگری که برای جلوگیری از پیری پوست به شما توصیه میشود را انجام دهید و این یک کار را انجام ندهید، تمام آنها بی فایده خواهد بود. پس مصرف ضدآفتاب را جدی بگیرید.

ضد آفتاب پوست خشک

آفتاب بیشترین تاثیر را در پیری پوست دارد. از این رو پرهیز از آفتاب مهمترین و واجب ترین اقدام برای جلوگیری از پیری پوست است. در مصرف کرمهای ضدآفتاب سخاوتمند باشید. مقدار کافی مصرف کرم ضدآفتاب برای صورت، حداقل به میزان دو بند انگشت از کرم می باشد. لازم به ذکر است که اشعه ی خورشید در ایجاد ویتامین D فعال، نقش مهمی دارد. اما تنها چند دقیقه تماس روزانه با آفتاب، برای ساخته شدن ویتامین D در بالغین و جلوگیری از راشیتیسم در کودکان کافی خواهد بود. همچنین ویتامین D مورد نیاز بدن را می توان از مواد غذایی نیز بدست آورد.

۶- اقدامات کلینیکال جوانسازی پوست

این روزها برخی از اقدامات کلینیکال مانند برخی از لیزرها، هایفوتراپی، آر اف فرکشنال، تزریق بوتاکس و تزریق ژل برای جوانسازی پوست انجام می شوند. اینها همگی اقداماتی مناسب با تاثیر گذاری بالا برای جوانسازی پوست هستند اما هزینه آنها زیاد است. ضمنا مهارت پزشک نیز در نتیجه کار بسیار موثر است.

۷- استفاده از کرم دورچشم برای جوانسازی پوست

چروکهای دورچشم بیشترین چروکهایی از صورت هستند که در هنگام مکالمه با هر فرد، به چشم می آیند. بنابراین محافظت از پوست دورچشم بسیار اهمیت دارد. بطور کلی بهترین زمان آغاز استفاده از کرم دور چشم ۲۵ سالگی است. اما این موضوع به ژنتیک شما و عوامل محیطی و سبک زندگی تان نیز بستگی دارد. اگر فردی بطور ژنتیکی مستعد چروک پوست است یا پوست حساسی دارد، یا اینکه عادت به آرایش دارد، ممکن است لازم باشد زودتر از ۲۵ سالگی شروع به استفاده از کرم دور چشم کند.

همچنین افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند یا افرادی که استرس زیادی در زندگی و محل کار تحمل میکنند، پوست دورچشم آسیب پذیر تری دارند و لازم است زودتر از ۲۵ سالگی مصرف کرم دورچشم را آغاز کنند. افرادی که حرکات میمیک صورتشان در ناحیه چشم زیاد است مثلا در هنگام خنده، گریه یا اخم، چروکهای موقت زیادی روی پوست دورچشمشان میبینند، باید بیشتر مراقب پوست دورچشمشان باشند.

کرم دور چشم پوست خشک

کرم دورچشم خوب دورچشمی است که حاوی ترکیبات ضدچروک و آنتی اکسیدان و آبرسان باشد. کرم دورچشم را باید بصورت نقطه ای بر روی پوست زیرچشم قرار داد و با ضربات آهسته انگشت به آرامی زیر چشم پخش کرد. به هیچ وجه کرم دورچشم را نباید بر روی پوست نازک زیر چشم کشید. کرم دورچشم را باید تا انتهای ابرو در راستای استخوان زیر چشم ادامه داد.

۸- استفاده از ماسک های آبرسان و جوانسازی پوست

استفاده از ماسک های صورت بخصوص ماسک های خانگی به دلیل اقتصادی بودن آنها بسیار پرطرفدار است. استفاده از ماسک های صورت شاید به تنهایی نتواند درمان کننده یک مشکل پوستی باشد اما همیشه در رژیم درمانی و مراقبتی پوست استفاده از ماسک صورت مناسب روند بهبود را سرعت می بخشد.

امروزه ماسک های مختلفی در بازار برای جوانسازی پوست وجود دارد که از ترکیبات کلاژن ساز، آنتی اکسیدان های قوی، آبرسان ها و ضدچروک ها استفاده شده است. بسیاری از این ماسکها را میتوان با ترکیبات گیاهی خانگی نیز ساخت و مصرف کرد.

جوانسازی پوست

۹- سبک زندگی سالم کمکی برای جوانسازی پوست

همانطور که گفتیم جوانسازی پوست شامل مجموعه اقداماتی است که می بایست جزو روتین و سبک زندگی شود. علاوه بر اقداماتی که در فوق بیان شد، یک سبک زندگی سالم می تواند در جوانسازی پوست بسیار موثر باشد. منظور از سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب و غنی از آنتی اکسیدانها، عدم مصرف سیگار و دخانیات، خواب کافی و دوری از استرس است. وقتی تمام این عوامل در کنار هم قرار میگیرد، جوانسازی پوست را به دنیال خواهد داشت.

۱۰- خوابیدن صحیح

یادتان باشد طرز خوابیدن نیز در ایجاد چروک پوست در دراز مدت موثر است. خوابیدن به شکم و تماس طولانی مدت صورت با بالش در ایجاد چروکهای پوستی بسیار موثر است. سعی کنید به پشت بخوابید و در طول خواب شب صورتتان با دستانتان یا بالش تماسی نداشته باشد.

جوانسازی پوست صورت

باور غلط درباره جوانسازی پوست

برخی از افراد این باور غلط را دارند که استفاده از کرمهای جوانسازی و کرم دورچشم باعث می شود که پوست به آن عادت کند و با قطع مصرف اثرات بدتری دارد. اما چنین موضوعی صحت ندارد و پوست در هر سنی که از کرمهای جوانسازی مغذی شود مناسب است به شرطی که متناسب جنس پوست باشد. ترکیبات اکتیو موجود در کرمهای جوانسازی پوست، با آبرسانی و آنتی اکسیدان هایی که دارند، به پیشگیری از پیری پوست نیز کمک میکنند.

جوانسازی پوست

  • ۹۹/۱۱/۱۹
  • شرکت الی ژن

جوانسازی پوست

مراقبت از پوست

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی