الی ژن (مراقبت از پوست و مو زیبایی )

  • ۰
  • ۰

درمان ریزش مو

چه خوراکی هایی به درمان ریزش مو کمک میکنند؟

تقریبا همه مردم دوست دارند چشمان براق، موهای خوش حالت و پوستی صاف و شفاف داشته باشند ولی متاسفانه به دلیل راحت طلبی و سبک زندگی جدید، حاضر نیستند راهکارهایی که آنها را به زیبایی می رساند را انجام دهند. مثلا داشتن موهای زیبا و پرپشت آرزوی هر فردیست اما چقدر به نکات تغذیه ای برای داشتن موهایی سالم، مصرف محصولات مراقبت از موی سالم و دوری از موارد آسیب زننده به موهای خود اهمیت میدهند؟ قبلا در یک مطلب بسیار کاربردی، تمام نکته های ضروری برای درمان ریزش مو و داشتن موهای سالم را بیان کردیم که خواندن آن را به شدت توصیه می کنیم. در این مطلب درباره مواد غذایی که در درمان ریزش مو موثر هستند نکته هایی مهمی را بیان میکنیم.

برای درمان ریزش مو از کجا شروع کنیم؟

ریزش مو دلایل مختلفی دارد. دلایل ریزش مو از فردی به فرد دیگر متفاوت است.  برای درمان ریزش مو ابتدا باید بفهمیم دلیل ریزش موهایمان چیست؟ سپس بر اساس آن دلیل خاص، درمان ریزش موی مناسب درنظر بگیریم. گاهی ممکن است چند دلیل باهم موجب ایجاد ریزش مو شوند. بنابراین برای همه آنها باید راهکار درنظر گرفت تا به درمان ریزش مو دست یابیم.

موهای شما در هر ماه حدود ۰.۵ اینچ (۱.۲۵ سانتی متر) و سالانه ۶ اینچ (۱۵ سانتی متر) رشد می کند. سرعت رشد آن به عواملی مانند سن ، سلامتی ، ژنتیک و رژیم غذایی بستگی دارد. اگرچه نمی توانید عواملی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید ، اما رژیم غذایی چیزی است که می توانید آن را کنترل کنید. در واقع ، مصرف رژیم غذایی فاقد مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود.

مواد غذایی مفید برای درمان ریزش مو

یکی از دلایل ریزش مو، کمبود برخی از مواد غذایی در بدن است. سبک تغذیه ناسالم و گاهی رژیم های سخت و غلط سبب کمبود برخی از مواد غذایی در بدن می شود که نتیجه آن ریزش مو است. پس برای درمان ریزش مو در این شرایط حتما باید اول مشکل کمبود مواد مورد نیاز بدن را برطرف کرد. برای درمان ریزش موی ناشی از کمبود تغذیه، باید مواد غذایی مورد نیاز بدن برای درمان ریزش مو و داشتن موهای سالم را بدانیم. در اینجا به مهمترین آنها اشاره میکنیم:

۱- آهن، ضروری ترین ماده برای درمان ریزش مو

کم خونی می تواند موجب ریزش مو شود . اما مکمل های آهن تنها می بایست به توصیه پزشک مصرف شوند. زیرا کم خونی انواع مختلفی دارد. اگر شما فقر آهن دارید و آزمایشاتتان این را تایید می کنند، خوب است مصرف آهن آهن را در برنامه غذایی خود بیشتر کنید تا از ریزش مو جلوگیری کنید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از ریزش مو

۲- روی، بیوتین و پروتئین لازم برای درمان ریزش مو

این مواد، مکمل هایی هستند برای کمک به رشد مو. افراد مبتلا به اختلالات متابولیک که کمبود روی و بیوتین دارند، مو و ناخن نازک یا ترد و شکننده دارند. بیوتین برای تولید پروتئین مو به نام کراتین ضروری است ، به همین دلیل مکمل های بیوتین اغلب برای رشد مو به بازار عرضه می شوند. تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف بیوتین بیشتر می تواند به بهبود رشد مو در افراد مبتلا به کمبود بیوتین کمک کن.

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و بیوتین است ، دو ماده مغذی که رشد مو را تقویت کند  و تامین آن در بدن به درمان ریزش مو کمک میکند. خوردن پروتئین کافی برای رشد مو مهم است زیرا فولیکول های مو بیشتر از پروتئین ساخته شده اند. نشان داده شده است که کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ریزش مو می شود.

۳- سلنیوم برای درمان ریزش مو

تخم مرغ علاوه بر پروتئین و بیوتین، منبع خوبی از روی ، سلنیوم و سایر مواد مغذی سالم برای مو است. این باعث می شود که تخم مرغ یکی از بهترین مواد غذایی برای سلامت مطلوب موها باشند.  ماهی، گوشت گاو و بوقلمون منابع بسیار خوبی از سلنیوم هستند. بنابراین مصرف این مواد را بصورت هفتگی در برنامه غذایی خود بگنجانید. میزان سلنیوم مورد نیاز در بدن برای افراد زیر هشت سال، میکرو گرم ۹۳۰ میکروگرم، افراد ۸ تا ۱۳ سال ۴۰ میکرو گرم و بالای ۱۴ سال ۵۵ میکرو گرم در روزاست.

مواد مغذی درمان ریزش مو

۴- ویتامین سی ضروری برای درمان ریزش مو

توت مملو از ترکیبات مفید و ویتامین هایی است که ممکن است رشد مو را تقویت کنند. توت شامل ویتامین C است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت از فولیکول های مو در برابر آسیب مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد کمک کنند. این مولکول ها به طور طبیعی در بدن و محیط وجود دارند.  به عنوان مثال ، ۱ فنجان (۱۴۴ گرم) توت فرنگی ۱۴۱ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را تأمین می کند.

درمان ریزش مو با توت فرنگی

همچنین ، بدن از ویتامین C برای تولید کلاژن استفاده می کند ، پروتئینی که به تقویت مو کمک می کند تا از شکننده شدن و شکستن آن جلوگیری کند.  علاوه بر این ، ویتامین C به بدن کمک می کند تا آهن را از رژیم غذایی جذب کند. سطح پایین آهن ممکن است باعث کم خونی شود که با ریزش مو ارتباط دارد.

۵- ویتامین A موجود در اسفناج

اسفناج یک سبزی سبز سالم است که دارای مواد مغذی مفیدی مانند آهن و ویتامین های A و C است ، همه اینها رشد مو را تقویت میکنند. ویتامین A به غدد پوست کمک می کند تا سبوم تولید کنند. این ماده روغنی به مرطوب سازی پوست سر برای سالم نگه داشتن مو کمک می کند. یک فنجان (۳۰ گرم) اسفناج تا ۵۴٪ از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تأمین می کند.

اسفناج در درمان ریزش مو

اسفناج همچنین یک منبع عالی گیاهی آهن است که برای رشد مو ضروری است. آهن به سوخت گلبول های قرمز کمک می کند تا اکسیژن را به بدن منتقل کنند تا سوخت و ساز بدن شما را تأمین کرده و به رشد و ترمیم کمک کند. همانطور که در بالاتر گفتیم، کمبود آهن با ریزش مو ارتباط دارد.

 ۶- ماهی چرب غذایی مفید برای ریزش مو

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، شاه ماهی و ماهی سالمون دارای مواد مغذی هستند که رشد مو را تقویت می کنند و به درمان ریزش مو کمک میکند. این نوع ماهی ها منابع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که با رشد مو ارتباط دارند. یک مطالعه بر روی ۱۲۰ زن نشان داد که مصرف مکمل حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ و همچنین آنتی اکسیدان ها باعث درمان ریزش مو و افزایش تراکم مو می شود و رشد مو را در زنان دارای موهای کم پشت افزایش می دهد.

امگا3 در درمان ریزش مو

ماهی های چرب همچنین منبع خوبی از پروتئین ، سلنیوم ، ویتامین D3 و ویتامین های گروه B هستند ، مواد مغذی که ممکن است به تقویت موهای سالم و سالم کمک کنند.

۷- سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین منبع خوبی از بتاکاروتن است. بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می کند ، که با سلامتی مو ارتباط داردو به درمان ریزش مو کمک می کند.  یک سیب زمینی شیرین متوسط ​​(حدود ۱۱۴ گرم) حاوی مقدار کافی بتاکاروتن است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی