الی ژن (مراقبت از پوست و مو زیبایی )

  • ۰
  • ۰

مراقبت از پوست در زمستان

نکته های ضروری در مراقبت از پوست در زمستان

زمستان هم زمستان های قدیم! آن روزها برف های سنگین می بارید و بارش فراوان بود. از زمستان این روزها فقط کمی سرما و خشکی اش باقیمانده. اما همین مقدار خشکی زمستان این سالها هم برای آسیب به پوست کافیست. تا به حال دقت کرده اید پوستتان در زمستان چه تغییراتی میکند؟ زمستان که می شود، چه مشکلاتی به معضلات پوستی تان اضافه می شود؟ بدون شک خشکی و قرمزی ناشی از التهاب از مشکلات اجتناب ناپذیر بسیاری از افراد در زمستان است. در این مطلب میگوییم که چه کارهایی انجام دهید تا پوستتان در زمستان دچار آسیب نشود. در واقع راهکارهای مراقبت از پوست در زمستان را بیان میکنیم.

شایع ترین مشکلات پوستی در زمستان چیست؟

پوست ما همیشه دستخوش تغییرات محیط می باشد. از مهمترین دلایل تغییرات شرایط محیطی، تغییرات فصلی می باشد. در این میان تغییرات آب و هوایی پاییز و زمستان مناسب پوست نیست و معمولا کاهش ودما و رطوبت محیط عوارضی ناخوشایند برای پوست ما به دنبال خواهد داشت. در فصل زمستان رطوبت هوا کمتر از فصول دیگر می باشد. از سوی دیگر سنگینی هوا سبب باقی ماندن آلودگی هوا در سطح پایین جو می شود و همچنین باعث خشکی پوست می شود. باعث مشکلاتی برای پوست می شود. شایع ترین مشکلات پوست در زمستان به شرح زیر است:

  1. خشکی پوست

  2. قرمزی و التهاب پوست

  3. کدری پوست صورت

  4. خشکی لبها

در مورد مراقبت از پوست در آلودگی هوا مطلب مفصلی را منتشر کردیم که خواندن آن را حتما توصیه می کنیم. برای مراقبت از پوست در زمستان و مشکلات خشکی و قرمزی و التهاب، در ادامه توضیح می دهیم.

مراقبت از پوست

راهکارهای مراقبت از پوست در زمستان

برای آنکه پوستمان از تغییرات آب و هوایی در زمستان آسیب نبیند باید مراقبت هایی از آن بعمل آید که در زیر به مهمترین آنها اشاره می کنیم. زمستان برای افرادی که از مشکل رزاسه یا پسوریازیس رنج می برند، مشکلات حاد تری ایجاد میکند. همچنین افرادی که سن بالای ۴۰ سال دارند، بطور طبیعی پوست خشکی دارند و با افزایش سن، سال به سال، پوستشان خشک تر می شود. بنابراین این گروه از افراد به مراقبت از پوست ویژه تری در زمستان ها نیاز دارند.

۱- آب داغ ممنوع

درست است که آب داغ در حمام در طول فصل سرما لذت بخش است، اما آب داغ چربی طبیعی پوست را از بین می برد. بنابراین استفاده از آب داغ در حمام ممنوع است. آب ولرم متمایل به گرم، بهترین دما برای آب حمام است.

۲- مرطوب کننده جزء اصلی مراقبت از پوست در زمستان

به دلیل خشکی بیش از حد طبیعی پوست در زمستان، استفاده از مرطوب کننده به دفعات برای پوست صورت ضروری ترین بخش مراقبت از پوست محسوب می شود. مرطوب کننده برای هر نوع پوستی ضروری است. حتی پوست چرب. مرطوب کننده باید بر اساس نوع پوست و سن و نیازهای پوستی فرد انتخاب شود. افرادی که سن بالای ۳۵ سال دارند، قطعا می بایست از مرطوب کننده های مغذی استفاده کنند. منظور از مرطوب کننده های مغذی محصولاتی است که علاوه بر عوامل رطوبت رسان مانند هیالورونیک اسید و اوره، حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان، ویتامین ها و روغنهای مفید برای پوست است. ترکیباتی مانند خاویار، ویتامین E,C,A و B شی باتر، گلیسرین در کرمهای آبرسان آنها را به محصولات مغذی تبدیل میکند که نیازهای پوستی را برطرف میکند و از ایجاد چروک جلوگیری میکند.

کرم شب خاویار

 

جالب است بدانید یکی از مهمترین دلایل پیری پوست، خشکی پوست است که در زمستان بیشتر اتفاق می افتد.  پوستی که آبرسانی مناسب نشده باشد به سرعت به سمت پیری پوست و ایجاد چروک می شود. آبرسانی مهمترین اقدامی است میتوان برای جوانسازی پوست انجام داد. با افزایش سن سلولهای پوستی قدرت نگهداری آب درونشان را به مرور از دست میدهند. از این رو باید حتما از درون و بیرون به پوست آبرسانی کرد. آبرسانی به پوست از درون یعنی تغذیه مناسب میوه ها و سبزیجات آبدار و آبرسانی از بیرون یعنی استفاده از کرمهای آبرسان و مرطوب کننده.

۳- استفاده از دستگاه بخور برای مراقبت از پوست در زمستان

زمستان که شد، در خانه حتماً از دستگاه بخور استفاده کنید. سه نوع دستگاه بخور در ایران وجود دارد. بخور گرم، بخور سرد، بخور سرد و گرم. هر سه دستگاه خوب هستند و رطوبت لازم در هوای خانه را برای جلوگیری از خشکی پوست می توانند تأمین کنند اما اکثر مردم از استفاده دستگاه های بخور سرد تجربه بهتری داشته اند. اگر دستگاه بخور ندارید، میتوانید یک قابلمه آب را بر روی دستگاه گرمایش خانه تان بگذارید تا بخار آب در سراسر خانه پخش شود و هوا مرطوب شود. اگر شاغل هستید و مدت طولانی در طول روز در محل کار بسر می برید، همین کار را در محل تارتان نیز انجام دهید.

۴- از لوسیون بدن استفاده کنید

در زمستان علاوه بر پوست صورت، پوست بدن هم به شدت خشک می شود. برای پیشگیری و درمان این مشکل، اول اینکه در حمام از صابون استفاده نکنید. بجای آن از شامپوی بدن استفاده کنید که هم PH تنظیم شده متناسب با PH پوست دارد و هم حاوی ترکیبات آبرسان پوست است و از خشکی پوست جلوگیری میکند.

شامپو بدن

نکته دوم اینکه بعد از حمام حتما از لوسیون بدن استفاده کنید. لوسیون های بدن حاوی روغنهای مفید برای پوست هستند که از خشکی پوست جلوگیری میکنند. لوسیون بدن را بر روی پوست بدن بخصوص در قسمت ساق پا و ساق دست در حدود دو دقیقه ماساژ دهید تا خوب جذب شود. لوسیون بدن الی ژن ؛ دارای مواد موثره گیاهی مثل عصاره گیاهان شیرین بیان و گل همیشه بهار است که باعث رطوبت رسانی به عمق پوست شده و التهابات پوستی را نیز کاهش می دهند. چنین توکوفرول استات موجود در این محصول موجب محافظت از اثرات پرتو  UVو پیشگیری از قرمزی و التهاب پوست ، افزایش ایمنی سلول‌ها، افزایش رطوبت و نرمی پوست شده و اثرات ضد پیری دارد.

لوسیون بدن

۵- تغذیه مناسب و آب کافی راهی برای مراقبت از پوست در زمستان

در زمستان با اینکه کمتر تشنه می شوید ولی آب زیاد بنوشید و از نوشیدن چای و قهوه تا جای ممکن پرهیز نمائید. چای و قهوه باعث دفع آب بدن و خشک شدن پوست می شود و علاوه بر این در فصل زمستان سعی کنید زیاد آب بنوشید تا آب بدن تان کم نشود و پوست تان خشک نشود. علاوه بر آب، خوردن غذاهای حاوی آب میتواند آب مورد نیاز سلولهای بدن را تامین کند. منظور از غذاهای حاوی آب، سبزیجات و میوه های آبدار و حاوی برگ سبز است. این مواد غذایی حتی از آب هم بیشتر در تامین رطوبت سلولهای پوستی کمک میکنند.

مراقبت از پوست در زمستان۶- مراقب لباسهای پشمی باشید

سعی کنید لباس های پشمی یا ضخیم زمستانی تان با پوست بدن تان کمتر تماس پیدا کند. این لباس ها معمولاً باعث حساسیت های پوستی و خارش می شوند. این موضوع به خصوص برای کسانی که پوست های خشک یا حساسی دارند اهمیت بیشتری دارد و ممکن است باعث به وحود آمدن حساسیت های پوستی و کهیر شود. اگر پوست تان حساس است بهتر است لباس های همیشگی تان را بپوشید و روی آن پالتو یا کاپشن گرم بپوشید تا پوست تان حساسیت پیدا نکند.

۷- استفاده از ماسک های آبرسان

ماسک زیبایی صورت یک بار در هر هفته در طول زمستان کافی است . ماسک صورت  در زمستان  به هیدرات و ترمیم پوست کمک میکند و یک راه طبیعی  و کم هزینه برای مراقبت از پوست در زمستان است. از خمیر آوکادو و خمیر موز می توان  در زمستان پوست خود را صاف و نرم کرد. همچنین، سعی کنید  ماسک طبیعی با  سفیده تخم مرغ  با بلغور جو دوسر درست کنید . ماسک های طبیعی خانگی برای حفظ تعادل PH طبیعی پوست در زمستان کمک می کند. مراقبت از پوست مناسب و استراحت برای پوست در زمستان مهم است. هیدراته کردن پوست طبیعی ترین راه برای ایجاد درخشش پوست و جلوگیری از آسیب های پوستی ناشی از خشکی پوست در زمستان است.

مراقبت از پوست در زمستان

۸- ضدآفتاب را فراموش نکنید

نیاز پوست ما به ضد آفتاب در فصول سرد سال بر طرف نمی شود. در واقع ضد آفتاب ضرورتی برای تمام فصول سال است.این مساله حتی برعکس تصور عموم ،در زمستان و هنگام بارش برف بیشتر است. تابش آفتاب روی برف می تواند روی بدن ما منعکس شود و شدت تابش را دو چندان کند. بنابراین دقیقا مانند تابستان، در زمستان هم هرگاه قدم از خانه بیرون میگذارید، حتما از ضدآفتاب استفاده کنید. در مطالب پیشین درباره اینکه بهترین ضدآفتاب چه خصوصیاتی دارد صحبت کردیم. مطالعه آن کمک بزرگی در انتخاب بهترین ضدآفتاب به شما میکند.

۹- برای مراقبت از پوست در زمستان، لبها را دریابید

یکی از مشکلات پوستی در زمستان، خشک شدن لبهاست. کاهش رطوبت لب ها باعث ایجاد ترک و حتی زخم هایی روی سطح لبها می شود.ترک خوردگی لب ها عارضه آزار دهنده ای است که میتواند مشکلاتی ایجاد کند. یکی از نکات مهم این است که لبها مدام با بزاق دهان در ارتباط هستند. اصولا هر قسمت از پوست بدن تماس زیادی با آب داشته باشد،خشک تر میشود.این مساله به شکل طبیعی و مداومش برای لب ها وجود دارد و تماس آنها با بزاق دهان عاملی برای خشک تر شدن شان است.در زمستان در کنار مساله وزش باد و کاهش رطوبت که خشکی لب ها را به دنبال دارد ،عادت زبان زدن به لب ها مزید بر علت می شود تا پوست نازک روی آنها کاملا خشک شود و ترک بخورد. بعضی افراد عادت مکیدن و زبان زدن لبهای خود را دارند که میتواند آنها را کاملا خشک و آسیب پذیر کند. این افراد باید عادت بد خود را ترک کنند.برای رفع این مشکل باید از نرم کننده های مخصوص و بالم لب استفاده کرد .

مراقبت از پوست لب

۱۰- مراقبت از دستها در زمستان

با شروع زمستان و فصل سرما، خشکی، پوسته پوسته شدن و التهاب دست ها از زیبایی آنها می کاهد. ضمن این که در این فصل ناخن ها دیرتر از فصل گرما رشد کرده و شکننده تر می شوند. البته با پرداختن به نکات زیر می توان از خشکی پوست دست جلوگیری کرد و زیبایی آن را حفظ کرد. توجه داشته باشید، شستن زیاد دست باعث خشکی بیشتر آن می شود. سعی کنید دست های خود را کمتر بشویید و اگر مجبور شدید، فقط کف دست را بشویید. چرا که پوست روی دست حساس تر است.  هر بار که دستهایتان را می شویید حتما از مرطوب کننده دست و کرم دست استفاده کنید. سعی کنید برای خشک کردن دست، از حوله های نخی استفاده کنید. البته خشک کردن دست فقط در حدی باشد که آب آن گرفته شود و مقداری رطوبت روی آن باقی بماند. در ضمن از شستن دست با آب داغ پرهیز کنید. کرم های مرطوب کننده نیز تاثیر خوبی بر پوست دارند. هنگام شست وشوی ظرف ها حتماً از دستکش استفاده کنید. همچنین هنگام انجام کاری که با گرد و خاک زیاد همراه است، استفاده از دستکش های نخی لازم است، زیرا گرد و خاک یکی از عوامل خشکی پوست محسوب می شود. در روزهای سرد نیز هنگام خروج از منزل از دستکش استفاده کنید، چون سرما نیز یکی دیگر از عوامل خشکی پوست دست به شمار می آید.

مراقبت از پوست دست ها

۱۱- مراقبت از دورچشم بخش مهمی از مراقبت از پوست در زمستان

پوست دورچشم نازک تر و حساس تر از پوست دیگر قسمتهای صورت است. با اندازه گیری ضخامت پوست در ناحیه دورچشم، مشخص شده است که پوست دورچشم ۱۰ برابر نازک تر پوست صورت است. این موضوع اهمیت مراقبت از پوست دورچشم را بخصوص در زمستان اثبات می کند. یکی از بهترین راههای مراقبت از پوست دورچشم در زمستان استفاده از کرم دورچشم بصورت منظم است.

کرم دور چشم خاویار

کرم دورچشم حاوی ترکیبات ضدچروک و آبرسانی است که فرایند پیری پوست دورچشم را کند تر میکند و آبرسانی مناسبی برای پوست دور چشم ایجاد می کند. این موضوع در زمستان بسیار کمک کننده است. کرم دورچشم اولین وظیفه اش آبرسانی به پوست است. آبرسانی همان چیزی است که سلولهای پوست اطراف چشم به آن نیاز دارند. چون در پوست اطراف چشم، سلولهای چربی وجود ندارد، باید آبرسانی به پوست دورچشم کامل انجام شود تا خشکی پوست دورچشم و چروک اطراف دورچشم اتفاق نیفتد.  کرم دورچشم را در زمستان حداقل روزی دوبار استفاده کنید. یک بار صبح بعد از شستشوی صورت و یک بار شب قبل از خواب.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی