الی ژن (مراقبت از پوست و مو زیبایی )

  • ۰
  • ۰

لک جای جوش

لک جای جوش را چطور از بین ببریم؟

جای جوش یکی از یادگاری های ناخوشایند دوران جوانی است. بسیاری از افرادی که جوش میزنند، بعد از تمام شدن مشکل جوش هایشان، با مشکل بزرگ تری به نام لک جای جوش مواجه می شوند. قبلا در مقاله ای بسیار کاربردی درباره دلایل ایجاد لک صحبت کردیم.  از آنجاییکه مشکل جای جوش مشکل بسیار شایعی است، در این مطلب به روشهای درمان جای جوش می پردازیم.

انواع جای جوش

جای جوش انواع متفاوتی دارد. هر کدام از انواع جای جوش، درمان متفاوتی دارد.  برخی از انواع جای جوش متاسفانه به راحتی درمان نمی شوند. برخی دیگر فقط کمی بهبود می یابند و درمان کامل نمی شوند. هر چه سریعتر به فکر درمان جای جوش باشیم و لک ایجاد شده نو تر باشد، راحتتر درمان می شود. در هر حال بهتر است در دوره درمان جوش طوری رفتار کنیم که بعد دچار لک جای جوش نشویم.  حال به معرفی انواع جای جوش می پردازیم:

۱- جای جوش بصورت لک قرمز و قهوه ای

گاهی پس از بهبودی جوش، لک ناشی از آن بر روی پوست باقی می ماند. به این نوع لک ها، لک جای جوش یا اسکار آکنه می گویند. جای جوش گاهی بصورت قرمز و گاهی بصورت قهوه ای نمایان می شود. جای جوش ناشی از التهاب پوست است که سبب می شود سلولهای پوستی، رنگدانه بیشتری تولید کند. رنگدانه بیشتر سبب تولید ملانین می شود و لک بر روی پوست ایجاد می شود.

جوش صورت

هر چه پوست سفیدتر باشد، رنگ لک جای جوش بیشتر به رنگ قرمز در می آید. البته اگر جای جوش به موقع درمان نشود، از قرمزی به رنگ قهوه ای در می آید که کار درمان را دشوارتر می کند. در پوستهای تیره تر جای جوش بیشتر قهوه ای رنگ است.

۲- جای جوش فرورفته

جای جوش فرو رفته یا اسکار آکنه از بدترین نوع جای جوش هستند. گاهی اوقات درمان جای جوش فرورفته یا همان اسکار آکنه فرورفته، پر هزینه و طولانی مدت است. بطور کلی جای جوش فرورفته خود به ۳ نوع تقسیم می شوند:

  • اسکارهای دره ای شکل که اسکارهای پهن و کم عمق هستند.

  • اسکارهای واگنی که به شکل پانچی درصورت فرورفته است.

  • اسکارهای بسیارعمیق و تیز

جای جوش صورت

۳- جای جوش برجسته

گاهی اوقات جای جوش بصورت برجسته باقی می ماند که به آن هایپرتروفیک می گویند. درمان هایپرتروفیک که بصورت گوشت اضافه دیده می شود تنها با جراحی میسر است.

درمان لک جای جوش

هرچه زودتر به فکر درمان جای جوش باشیم، اثربخشی اقدامات درمان بیشتر است. درمان جای جوش با مصرف گروهی از محصولات درمانی و مراقبت از پوست میسر است که در زیر به آنها اشاره میکنیم:

۱- لایه برداری از پوست

اولین گام برای درمان جای جوش، استفاده از لایه بردارهاست. لایه برداری از پوست برای درمان جای جوش می تواند با محصولات اسید میوه در منزل انجام شود. محصولات اسید میوه که با AHA شناخته می شوند، در درصدهای مختلفی در بازار وجود دارد. درصدهای بالاتر لایه بردای قویتری انجام میدهند که برای افراد دارای پوست حساس و نازک توصیه نمی شود.

لایه برداری سبب می شود سلولهای مرده و ناسالم پوست زدوده شود. لذا پوست تحریک به تولید سلولهای جدید و سالم می شود.  لایه برداری همچنین باعث میشود پوست آماده جذب ترکیبات درمانی شود و بدین ترتیب، اثربخشی کرمهای درمانی بعد از آن بیشتر میشود. یعنی لایه برداری از پوست سبب اثربخشی بیشتر کرم ضدلک می شود.

جای لک جوش

۲- استفاده از محصولات موضعی ضدلک

استفاده از کرم ضدلک یکی از روشهای درمان جای جوش است. اثربخشی کرم ضدلک، علاوه بر کیفیت محصول، به تداوم استفاده و نحوه صحیح مصرف آن نیز دارد. یادتان باشد دوره درمان لک طولانی است و برای درمان جای جوش باید صبوری کرد. اگر بعد از دو سه هفته استفاده از کرم ضدلک، لک جای جوش خوب نشد، مایوس نشوید. بهبود کامل جای جوش نیاز به ۳ تا ۶ ماه مراقبت و استفاده از روش درمان دارد.  کرمهای ضدلک به دو گروه زیر تقسیم بندی می شوند:

  • کرم های هیدروکینونی

هیدروکینون ماده ای است که بر لایه های زیرین پوست اثر می گذارد. بنابراین اگر بجا و صحیح مصرف نشود، میتواند عوارض ناخوشایندی داشته باشد. بنابراین هیچگاه کرم ضدلک حاوی هیدروکینون را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

  • کرم های بدون هیدروکینون

 کرم های بدون هیدروکینون، محصولاتی هستند که می توانند بدون تجویز پزشک مصرف شوند. این کرم ها حاوی ترکیبات ضدلک مانند رزولسینول، کوجیک اسید، لیکوریس (عصاره شیرین بیان)، ویتامین سی و … می باشند. استمرار استفاده از محصولات ضدلک رمز اثربخشی آنهاست.

کرم ضد لک

درمان جای جوش فرورفته

اگر جای جوش بصورت فروروفته باشد، دیگر درمان آن با محصولات مراقبت از پوست میسر نیست. برای آن باید اقدامات دیگری مانند پانچ، سابسیژن، لیزر CO2، لیزر فرکشنال، اربیوم و RF میکرونیدلینگ انجام داد. انتخاب هرکدام از این گرینه های درمانی با تشخیص پزشک باید صورت گیرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی