الی ژن (مراقبت از پوست و مو زیبایی )

  • ۰
  • ۰

مراقبت از پوست در سنین مختلف

اگر می‌خواهید سلامت و لطافت پوستتان را حفظ کنید و اجازه ندهید گذشت زمان خللی در زیبایی شما به وجود آورد، باید دانش خود را نسبت به روش‌های موثر مراقبت از پوست‌ کامل کنید. با داشتن اطلاعات لازم، می‌توانید شرایط ظاهری پوست خود را بهبود ببخشید و روند پیری پوست را کند کنید. همچنین میتوانید جلوی بروز مشکلات پوستی مانند آکنه و لک را بگیرید. مراقبت از پوست در سنسن مختلف متفاوت است. خوب است اصول مراقبت از پوست سن خودتان را بدانید و به آن پایبند باشید. در این مطلب به شما می گوییم در هر سنی چگونه باید از پوستتان مراقبت کنید و روتین مخصوص پوست شما در سن شما چیست.

 روتین مراقبت از پوست در سنین مختلف

پوست انسان در هر سنی شرایط خاص خودش را دارد. با افزایش سن تغییراتی در ماهیت پوست ایجاد می شود که شرایط مراقبت ویژه خودش را می طلبد. پوست یک فرد ۲۵ ساله و مشکلاتی که با آن مواجه است با پوست یک فرد ۵۵ ساله کاملا متفاوت است و نیازهای مختلفی دارد. بنابراین در هر سنی روتین مخصوص به سن خودتان را رعایت کنید. منظور از روتین پوست، محصولات پوستی است که برای مراقبت از پوست باید بصورت روزانه استفاده شود.

مراقبت از پوست در سنین مختلف

اصول مراقبت از پوست در دهه ۲۰ تا ۳۰ سالگی

در این مقطع زمانی احتمالا خیلی از افراد هنوز درگیر جوشهای صورت یا بدن هستند و داشتن پوست چرب آنها را کلافه کرده است. اگر جوشهای کیستی دارند که خیلی حاد هستند، حتما برای درمان باید به پزشک مراجعه کنند. چون ممکن است به مصرف داروهای خوراکی احتیاج داشته باشند.

برای مراقبت های عمومی پوست از سن ۲۰ سال تا ۳۰ سالگی به نکته های زیر توجه کنید. روتین مراقبت از پوست در این بازه سنی به شرح زیر است:

۱- شوینده متناسب با نوع پوست

روزانه بعد از اتمام فعالیتهای روزانه حتما صورتتان را با شوینده ی مخصوص پوست چرب بشویید. یادتان باشد هرگز از صابون و شامپو بچه برای شستن پوست صورتتان استفاده نکنید. ژل شوینده بهترین گزینه برای شستشوی صورت است. چون هم کاربری آن آسان است و هم PH متناسب پوست دارد که به پوست آسیب نمی رساند.

ژل آکنوواش الی ژن

۲- آبرسان پوست

قبل از خواب و بعد از حمام از مرطوب کننده مخصوص پوست چرب که چربی ندارد و فقط آبرسانی به پوست انجام میدهد استفاده کنید. عدم استفاده از مرطوب کننده و آبرسان سبب تولید بیشتر چربی بخصوص نیم ساعت بعد از شستشوی پوست می شود. از آبرسان و مرطوب کننده ای استفاده کنید که بافت و تکسچر آن چرب نباشد.

۳- ضدآفتاب، محصولی ضروری برای مراقبت از پوست

در این بازه زمانی افراد معمولا به دلیل چرب بودن پوست، از مصرف ضدآفتاب خودداری میکنند. اما خوشبختانه ضدآفتابهای فاقد چربی خوبی در بازار وجود دارد که بدون حس چرب کردن پوست، از پوست محافظت خوبی بعمل می آورند. یادتان باشد ضدآفتاب فقط برای ساحل و کنار دریا یا فقط برای روزهای بسیار گرم تابستان نیست.  ضدآفتاب فاقد چربی را در تمام طول سال مرتب مصرف کنید و حتما هر دو ساعت تمدید کنید.

کرم ضد آفتاب الی ژن

۴- دورچشم آبرسان

جوانان به دلیل اینکه هنوز دچار چروک دورچشم نشدند، خیلی به فکر استفاده از کرم دورچشم نیستند. اما این یکی از بزرگترین اشتباهات مراقبت پوستی در بازه ۲۰ تا ۳۰ سالگی است. در این بازه باید از کرم های دورچشمی استفاده کرد که آبرسانی مناسبی به پوست انجام دهند. عدم آبرسانی خوب مهمترین دلیل ایجاد چروک دورچشم است. بنابراین در دهه ۲۰ تا ۳۰ سالگی استفاده از کرم دورچشم با خاصیت آبرسانی قوی، جزو ضروریات روتین مراقبت پوستی است.

۵- استفاده هفتگی از اسکراب

اسکراب کردن پوست نوعی لایه برداری بسیار ملایم است که تنها سلولهای مرده سطح پوست را می زداید. هفته ای یکبار در حمام اسکراب کنید. برای اسکراب کردن ۲ تا ۳ دقیقه اسکراب را روی صورت خود ماساژ دهید سپس آبکشی نمایید.

مراقبت از پوست در سنین مختلف

اصول مراقبت از پوست در بازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سالگی

سی سالگی نقطه عطفی در سن هر فرد است. مراقبت های پوستی از این سن به بعد باید با جدیت بیشتری پیگیری شوند. خوب است این را بدانید که با افزایش سن، پوست به سمت خشک شدن میرود و اگر تا کنون از چربی پوستتان ناراضی بودید، در سالهای آینده ی نزدیک نوع پوستتان آرام آرام تغییر خواهد کرد. برای مراقبت های عمومی پوستتان از سن سی سالگی تا چهل سالگی به نکته های زیر توجه کنید. محصولات روتین مراقبت از پوست در سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی به شرح زیر است:

۱- پاک کننده پوست

بعد از اتمام فعالیتهای روزانه، بلافاصله آرایش و آلودگی ها را با شوینده مخصوص پوست صورت از چهره بزدایید. اگر آرایش دارید باید مراحل تمیز کردن پوست را کامل انجام دهید. یعنی ابتدا از یک پاک کننده آرایش مانند میسلارواتر یا شیرپاک کن استفاده کنید. سپس از ژل شوینده صورت استفاده کنید و آبکشی نمایید. در نهایت میتوانید از تونر استفاده کنید.

شوینده مناسب پوست خشک

۲- مرطوب کننده متناسب پوست

همیشه بعد از شستن پوست، از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید. پوست در هر سنی که باشد نیاز به آبرسانی دارد. با افزایش سن این نیاز بیشتر می شود. بنابراین در هر سنی از مرطوب کننده یا آبرسان متناسب نوع پوستتان استفاده کنید. لازم به ذکر است در سنین بالاتر از ۴۰ سال مرطوب کننده هایی که استفاده می شود باید حاوی ترکیبات ضدچروک نیز باشد. اما بطور کلی بیس کرمهای ضدچروک نیز آبرسان است.

۳- کرم دورچشم

وقتی به سی سالگی رسیدید، نوع کرم دورچشمتان را عوض کنید. کرم دور چشم قوی تری بگیرید و هرگز مصرف آن را قبل از خواب فراموش نکنید. کرم دورچشم را دو بار در شبانه روز، یک بار صبح و یک بار شب قبل از خواب استفاده کنید.

۴- استفاده از کرم ضدچروک

در بازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سالگی استفاده از کرم ضدچروک ضروری است. این باور غلط را کنار بگذارید که استفاده از کرم ضدچروک باعث می شود پوست به آن عادت کند و بدتر میشود. کرمهای ضدچروک در سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی با آبرسانی مناسب و اکتیوهای ضدچروک از ایجاد چروک جلوگیری میکند. شبها قبل از خواب کرم ضدچروک را روی پوست تمیز بزنید.

 

کرم خاویار الی ژن

۵- ضدآفتاب، روتین همیشگی مراقبت از پوست

در بازه ۳۰ تا ۴۰ سالگی ضدآفتاب متناسب نوع پوستتان را با جدیت و سخاوتمندانه  مصرف کنید. چراکه آفتاب مهمترین دلیل پیری زودرس پوست است.

مراقبت از پوست در سنین مختلف

پاک کردن آرایش

دو نکته برای آرایش کردن وجود دارد که مشترک تمامی سنین است. به این دو نکته توجه کنید

  • برای پاک کردن آرایش چشمتان فقط از آرایش پاک کن های مخصوص دور چشم که معمولا دوفازی هستند استفاده کنید.
  • وقتی میخواهید برای آرایش کردن کرم پودر استفاده کنید، زیر آن مرطوب کننده بزنید و بگذارید جذب شود، سپس از کرم پودر متناسب با نوع پوستتان استفاده کنید.

اصول مراقبت از پوست در بازه سنی ۴۰ تا ۵۰ سالگی

اگر قدم به چهل سالگی گذاشتید، دیگر باید بپذیرید که نیازهای جسمتان نسبت به ۱۰ سال پیش تغییر کرده. پوستتان به توجه و مراقبت ویژه ای نیاز دارد تا همچنان طراوت دهه بیست یا سی زندگیتان را داشته باشید. برای مراقبت های عمومی پوستتان از سن چهل سالگی به بعد، به نکته های زیر توجه کنید و محصولات روتینی که معرفی می شود را منظم استفاده کنید.

مراقبت تز پوست در 40 سالگی

۱- پاک کردن صورت

شستشوی مناسب پوست یکی از مهمترین گامهای مراقبت از پوست است. در این سن نباید از شوینده های قوی استفاده کنید. شوینده های پوست نرمال تا خشک برای شما مناسب است. اگر پوست صورتتان خیلی خشک شده است، صورتتان با شیرپاک کن تمیز کنید و آرایشی و آلودگی ها را از آن بزدایید.

۲- با پوست، ملایم رفتار کنید.

برای خشک کردن صورت حوله را روی پوستتان نکشید بلکه آرام بر روی صورت قرار دهید تا آب آن جذب شود. با پوست صورتتان بسیار محتاطانه و با ملایمت رفتار کنید چون در این سن پوست آسیب پذیر و شکننده می شود.  حتی در هنگام خواب صورتتان با بالش برخورد نداشته باشد. ممکن است چروکهایی ایجاد شود که ماندگار باشند.

۳- کرم دورچشم قوی

در این بازه باید از کرم دورچشم قوی تری نسبت به سالهای قبل استفاده کنید. مثلا کرم دورچشم حاوی عصاره خاویار که اثرات بسیار خوبی در بهبود چروکهای پوستی و تغذیه مناسب پوست دورچشم دارد. یک بار قبل از خواب و یک بار در طی روز از کرم دور چشم استفاده کنید.

کرم دور چشم خاویار

۴- کرم ضدچروک و لیفت

در این سن بهتر است از کرم ضدچروکی استفاده شود که حاوی ترکیبات لیفتینگ نیز باشد. روزی دو بار از کرم ضدچروک و لیفتینگ استفاده کنید. در هنگام استفاده از کرم لیفتینگ جهت مالش کرم بر روی صورت، از پایین به بالا باشد.

۵- ضدآفتاب همراه همیشگی

استفاده از ضدآفتاب مخصوص سن خاصی نیست. هر چه سن بیشتر می شود مقاومت طبیعی پوست از نور خورشید کمتر می شود و پوست آسیب پذیر تر می شود. بنابراین با افزایش سن مصرف ضدآفتاب را جدی تر بگیرید. در در طول روز بیرون از منزل هستید حتما آن هر دو ساعت را تمدید کنید.

نکته هایی برای مراقبت از پوست در تمام سنین

برخی از اقدامات مراقبتی هستند که مخصوص سن خاصی نیستند. نکته هایی که در اینجا بیان میکنیم برای تمام سنسن هستند»

۱- خودداری از مصرف بیش از اندازه سیگار و نوشیدنی‌های الکلی

این نکته به عنوان یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین توصیه‌های سلامتی طبقه‌بندی می‌شود و تأثیر مثبت آن بارها و بارها روی مشکلات پوستی افراد مشاهده شده است.

به خاطر داشته باشید که مواد سمی موجود در سیگار و الکل برای پوست شما بسیار مضر هستند بنابراین اگر بیش از اندازه سیگار می‌کشید یا مشروبات الکلی مصرف می‌کنید، بدانید که قبل از رسیدن به سنین میانسالی با نشانه‌های پیری زودرس روی پوستتان روبه‌رو خواهید شد. چین‌وچروک و تغییر رنگ پوست جزو اولین و ساده‌ترین نشانه‌های مشکلات پوستی خواهند بود.

مراقبت از پوست در سنین مختلف

۲- به اندازه کافی بخوابید

به یاد داشته باشید که خواب کافی و مناسب می‌تواند به بهبود سلامت جسم و روح کمک کند. سعی کنید حداقل هفت ساعت در روز استراحت کنید چون این کار نقش مهمی در کاهش استرس و در نتیجه، تضمین سلامت و لطافت پوست دارد.

۳- به اندازه کافی آب بنوشید

سعی کنید هر روز به مقدار کافی آب بنوشید زیرا ثابت شده است آب، حلال اصلی و مهم بسیاری از مواد موجود در بدن است و می‌تواند تمام سموم و ناخالصی‌های بدن را از بین ببرد. این کار همچنین به مرطوب نگاه داشتن پوست کمک می‌کند.

توانایی آب در بهبود ظاهر پوست آنقدر زیاد است که نباید تعجب کرد چرا هیدراته نگاه داشتن بدن همواره به عنوان یکی از موثرترین توصیه‌های مطرح در مراقبت از پوست طبقه‌بندی می‌شود.

۴- سم‌زدایی

بهتر است روز خود را با نوشیدن یک شربت لیموی خانگی شروع کنید. گذشته از اینکه این نوشیدنی بسیار طراوت بخش است و خیلی سریع و آسان تهیه می‌شود، روش بسیار خوبی برای سم‌زدایی بدن هم به شمار می‌رود. تنها کاری که باید انجام دهید، گرفتن آب یک لیموی تازه، اضافه کردن آب گرم و سپس نوشیدن این معجون سحرآمیز در کمال آرامش و آسایش است. این نوشیدنی برای از بین بردن تمام سموم و ناخالصی‌های بدن و در نتیجه سالم نگاه داشتن پوست بسیار مفید است.

مراقبت از پوست در سنین مختلف

اثر تغذیه بر سلامت پوست در تمام سنین

در اصول مراقبت از پوست ، اثر تغذیه بر سلامت پوست همواره مورد توجه بسیاری از افراد بوده است. مواد موجود در رژیم های غذایی نظیر ویتامین ها، کارتنوئیدها، توکوفرول، فلاونوئیدها و بعضی از عصاره های گیاهی دارای خواصی آنتی اکسیدانی در پوست هستند که در صنعت داروسازی نیز چه در قالب محصولات مراقبت از پوست و یا به شکل مکمل های خوراکی بکار گرفته می شوند.

پیشگیری بهترین و موثرترین راه در مبارزه با عوامل ایجاد کننده پیری پوست صورت هستند. بهترین راه برای محافظت پوست در برابر رادیکال های آزاد که پیری را به همراه دارند داشتن سبک زندگی سالم است. این سبک زندگی سالم شامل محدود کردن کالری رژیم غذایی، مراقبت از بدن و ورزش کردن، دوری از استرس به همراه تغذیه متناسب با مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدانهایی نظیر کارتنوئیدها، توکوفرول، فلاونوئیدها، ویتامین هایی نظیر (A, C, D and E) و همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ و بعضی از پروتئینها در سلامت پوست و زیبایی آن موثر هستند. ترکیبات زیر در سلامت پوست در تمام سنین ضروری است:

    • ویتامین ث
    • ویتامین ای و توکوفرول ها
    • ویتامین آ و کارتینوئیدها
    • ویتامین دی
    • پلی فنول ها
    • اسیدهای چرب ضروری یا ویتامین اف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی