الی ژن (مراقبت از پوست و مو زیبایی )

  • ۰
  • ۰

درمان جوش زیرپوستی

بهترین روش درمان جوش زیرپوستی چیست؟

جوش زدن یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است که افراد زیادی در کل جهان درگیر آن هستند. جوش ها انواع مختلفی دارند و هر کدام درمان خاص خودش را دارد. در مطلبی بسیار جامع درباره درمان جوش صورت چگونه است” صحبت کردیم که خواندن آن را به شدت توصیه می کنیم. یکی از انواع جوش، جوش زیر پوستی است که ظاهر ناخوشاین و ناصافی را برای پوست ایجاد میکند. در این مطلب بطور اختصاصی به درمان جوش زیرپوستی می پردازیم.

جوش زیر پوستی چگونه تشکیل می شود؟

زمانی که فولیکول مو با چربی و سلولهای مرده پوست مسدود می شود کمدون ایجاد میکند و سبب پیدایش جوش زیر پوستی می شود. در واقع جوش زیرپوستی با به دام افتادن چربی و سلولهای مرده ایجاد می شود. جوش های زیر پوستی به صورت برجستگی هایی نمایان می شود که ظاهر ناصاف به پوست میدهد. به محصولاتی که باعث تحریک و ایجاد کومدون ها شوند ، کمدوژنیک گفته می شود. اگر مستعد بروز جوش های زیرپوستی هستید، در هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی دقت کنید که عبارت “noncomedogenic” روی آن نوشته شده باشد. این محصولات باعث مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه نمی شود.

درمان جوش زیرپوستی

دلیل ایجاد جوش زیرپوستی چیست؟

جوش های زیر پوستی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. اگر جلوی این عوامل را بگیرید و اقدامات پیشگیرانه انجام دهید، از بروز جوش های زیرپوستی جلوگیری میکنید. در اینجا با عوامل ایجاد جوش زیر پوستی آشنا می شوید:

۱- پوست چرب

مهمترین دلیل ایجاد جوش زیرپوستی داشتن پوست چرب است. زمانی که چربی اضافه بطور طبیعی از زیر پوست خارج نمی شود، بصورت جوش زیرپوستی نشان داده می شود. برای پیشگیری از ایجاد جوش زیر پوستی، به روتین شستشوی صورت خود اهمیت ویژه ای دهید. شستشوی منظم و لایه برداری سالیانه سبب بهبود و پیگیری از ایجاد جوش زیر پوستی در افرادی که پوست چرب دارند می شود.

۲- محصولات آرایشی سنگین و نامرغوب

یکی دیگر از عوامل ایجاد جوش زیرپوستی، استفاده از لوازم آرایش سنگین بر روی پوست است. کرمهای سنگین و محصولات حاوی روغنهای زیاد منافذ طبیعی پوست را مسدود میکند و سبب به دام انداختن چربی در زیر سطح پوست می شوند. سعی کنید از محصولات آرایشی و بهداشتی باکیفیت و سبک استفاده کنید. در صورتیکه اهل آرایش غلیظ هستید، حتما کرمهای سنگینی که بر روی پوستتان میزنید، بعد از چند ساعت بطور کامل و با وسواس پاک کنید.

کرم پودر مناسب جوش زیر پوستی

۳- تغییرات هورمونی

در بسیاری از افراد در دوران بلوغ و پیش از دوران قاعدگی، تغییرات هورمونی باعث ایجاد جوش زیرپوستی می شود. در این مواقع حتما با مشورت پزشک از درمانهای مناسب استفاده کنید.

۴- التهاب

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجادجوش زیرپوستی می شود، دستکاری سطح پوست و مواجه با عوامل نامناسب مثل آلودگی محیط و میکروب که منجر به التهاب پوستی می شود. در این مواقع تمیز نگه داشتن پوست بطور منظم در بهبود جوش زیرپوستی موثر است. گاهی حتی التهاب ناشی از لیزر پوست نیز سبب بروز جوش زیر پوستی می شود.

دیگر عوامل ایجاد جوش زیرپوستی که اثر آن کمتر از موارد ذکر شده در بالا می باشد به شرح زیر است:

۵- مصرف لبنیات زیاد

۶- درژیم غذایی متشکل از مقدار زیادی چربی و قند

۷- عدم استفاده از آبرسان

۸- رطوبت زیاد محیط

درمان جوش زیر پوستی چگونه است؟

برای درمان جوش زیر پوستی ابتدا باید انواع آن را بدانید. برخی از جوش های زیر پوستی از نوع کمدون بسته می باشند و برخی دیگر از نوع جوش زیرپوستی ندول. درمان این دو نوع جوش زیر پوستی با هم متفاوت است. در اینجا به بیان روش درمان هر دو گروه می پردازیم.

درمان جوش زیر پوستی

۱- درمان جوش زیرپوستی از نوع کمدون بسته

این نوع جوش های زیر پوستی از نوع شدید نیست و معمولا بصورت برجستگی هایی که ظاهر ناصافی را بر روی پوست ایجاد می کند دیده می شود. جالب است بدانید جوش زیرپوستی در زنان بیشتر از مردان بروز میکند. لذا خانمها باید مراقبت از پوست بیشتری داشته باشند تا جوش زیر پوستی نزنند. برای درمان جوش زیر پوستی کمدون اقدامات زیر موثر است:

شستشوی منظم پوست

تمیز کردن منظم پوست روزی دوبار، سبب کنترل چربی پوست می شود و از به دام افتادن چربی اضافه پوست جلوگیری میکند. استفاده از یک شوینده مخصوص پوست چرب و مصرف منظم آن بهترین راه درمان و پیگیری برای جوش زیرپوستی کمدون بسته است. بهترین گزینه برای شستشوی منظم پوست چرب و پیشگیری و درمان جوش زیرپوستی، استفاده از ژل شستشوی پوست چرب آکنوواش الی ژن است. ژل آکنو واش به راحتی عمق و سطح منافذ پوستی را پاک می کند. همچنین رزورسینول با اثر ملایم لایه برداری و سدیم آسکوربیل فسفات با اثر آنتی اکسیدانی باعث کاهش و بهبود ضایعات پوستی ناشی از آکنه و شفاف شدن پوست می گردند.

ژل آکنوواش الی ژن

لایه برداری برای درمان جوش زیرپوستی

لایه برداری در درمان جوش زیر پوستی بسیار موثر است. لایه برداری سلولهای مرده را از سطح پوست می زداید و عامل اصلی ایجاد جوش زیر پوستی را از بین می برد. در واقع لایه برداری منافذ مسدود شده را باز میکند و جوش زیر پوستی را از بین می برد.

درمان جوش زیر پوستی

لایه برداری به سه روش انجام می شود.  لایه برداری میتواند بصورت فیزیکی (میکرودرم یا پیلینگ شیمیایی) باشد که در مطب پزشک انجام می شود. یا اینکه با محصولات اسید میوه AHA در منزل در طی دو ماه انجام می شود. برای لایه برداری حتما مقاله چگونه لایه برداری از پوست انجام دهیم؟ را مطالعه کنید. نوع دیگری از لایه برداری بسیار ملایم وجود دارد که با اسکراب انجام می شود. می توانید اسکراب های شرکتی بخرید یا اسکراب خانگی درست کنید و هفته ای یکبار صورتتان را اسکراب کنید. این کار در دراز مدت روشی بسیار عالی برای درمان و پیشگیری از جوش های زیر پوستی غیر چرکی است.

کرم ژل ضد آکنه پوست چرب

۲- درمان جوش زیر پوستی ندول چرکی

گاهی از مواقع، منظور بیمار از جوش زیرپوستی، ندول های چرکی دردناک هستند که از زیر پوست بیرون نیامده است. این جوشها بصورت عمیق و چرکی هستند که می بایست درمانهای سیستمیک برای آن انجام شود. در این مواقع لایه برداری کمکی به درمان جوش نمی کند. منظور از درمان سیستمیک درمان آنتی بیوتیکی یا تخلیه فیزیکی است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی